De rode draad in de Bijbel - Terdege

De rode draad in de Bijbel

Ds._Klaassen

Wat is de rode draad in de Bijbel? Met zijn jongste boek maakt dr. M. Klaassen dat op toegankelijke wijze duidelijk. Het verbond is niet alleen een belangrijke sleutel om de gehele werkelijkheid, de Schrift en het werk van Christus te verstaan, maar ook het kanaal waardoor God Zijn zegeningen uitdeelt.”

De hervormde gemeente van het Zeeuwse Arnemuiden kreeg na de zomer van 2018 niet minder dan dertien preken over het verbond te horen. Of beter gezegd: de verschillende verbonden waarover de Bijbel spreekt. Het idee ontstond bij dr. M. Klaassen door de studie ”De Heere onze gerechtigheid”, die hij in 2017 publiceerde. Daarin plaatste hij de gereformeerde leer van de rechtvaardiging in het kader van het verbond, als de weg waarlangs God Zijn heil realiseert. Het goud dat hij voor het boek had opgedolven, besloot hij tot pasmunt te maken voor zijn gemeente. Dankzij het boek ”Verbonden” is de oogst nu ook voor een breder publiek beschikbaar.

HOE ERVOER DE GEMEENTE DAT: EEN LANGE SERIE PREKEN OVER HET VERBOND?

„Die vraag had ik vooraf ook. Het is iets anders dan een prekenserie over Jozef en Daniël, die ik eerder hield. Tot mijn vreugde werd er ook naar de preken over het verbond goed geluisterd, al waren het vooral mensen met een gerijpt geloofsleven die heel positief reageerden. Soms omdat ze er persoonlijk veel aan hadden gehad. Omde gemeente als geheel te helpen, maakte ik van elke preek een hand-out met de structuur van de preek. Dat doe ik bij alle leerdiensten.”

Auteur

Huib de Vries

Volg ons lifestyle platform op instagram.