De roemruchte Tupperwaremachine liet me in de steek. Enkele jaren eerder had ik het plastic apparaat voor een klein kapitaal aangeschaft. Overtuigd door de levenslange garantie die me werd beloofd. Ik moest het zien als een investering die door de jaren heen zou gaan renderen. Maar na enkele jaren aan een koord te hebben getrokken waarna drie vlijmscherpe messen verwoestend gingen roteren en elke groente moeiteloos werd gemolesteerd, bleek het apparaat ter ziele. Tupperware overigens ook, waardoor ik onverwachts de levenslange garantie overleefde en het beoogde rendement van mijn investering op m’n buik kon schrijven. Eenmaal de schok van dit verlies te boven, besloot ik een soortgelijke keukenvriend aan te schaffen. Dan maar niet van Tupperware. Maar hoe ik ook googelde op ”uiensnijder” of ”groentehakselaar”, ik vond geen product zoals m’n oude. Ten einde raad schoot ik met Google Lens een fotootje van het apparaat dat me jaren trouwe dienst had bewezen. Een paar tellen later zat ik op AliExpress voor een impulsaankoop. Precies 27 dagen later werd er een pakketje voor mijn voordeur gesmeten. Nog een dag later was –na een paprika of twee– ook dit apparaat ter ziele. Groot was mijn vreugde toen ik op het alleronverwachtst een keukenmachine ontmoette. Ik klaagde bij een allervriendelijkste winkelmedewerker over mijn paprikafrustratie. De scholier begreep mijn geklaag niet, maar wist wel dat de oplossing een keukenmachine zou moeten zijn. Ik hoefde dan zelfs niet meer aan een koord te trekken. Een druk op de knop zou voldoende zijn. Thuis ga ik meteen aan de slag. Ik prop negen uien in de bak, druk op de knop en verwacht dat deze jongens zich nu binnen enkele seconden in stukjes aan mij zullen presenteren. De desillusie is enorm. De onderste uien zijn getransformeerd tot soep. De bovenste laag uien ligt onaangeroerd te chillen in de bak. Het is 2025. We hebben tandenborstels met tandplakdetectie, auto’s met lane-assistenten en AI-driven telefoontjes. Maar een eenvoudige groentesnijder? Die moeten we nog uitvinden. _Arien van Ginkel is vader van vier kinderen, onder wie een tweeling, en werkzaam als mediastrateeg._