Gefundeerd bidden

Gefundeerd bidden

Ds. Emaus- predikant- RenateB (10)_preview

"(...) Maar Elia ging op naar de hoogte van Karmel, en breidde zich uit voorwaarts ter aarde; daarna legde hij zijn aangezicht tussen zijn knieën." 1 Koningen 18 vers 42b

Op de Karmel heeft Israël de HEERE beleden. Daarna gaat Elia bidden om regen. En wel op basis van de belofte die de HEERE in vers 1 geeft: Ik zal regen geven op de aardbodem. Het is een gefundeerd gebed. Wij leren van Elia dat zijn bidden gefundeerd is op de belofte die de HEERE geeft. Aan die belofte houdt Elia zich in het geloof vast. Ook al is er nog geen regen te zien. Maar hij heeft Gods stem gehoord. En daarin het geruis van een overvloedige regen.

Een reactie op Gods actie

Maarten Luther schrijft eens aan zijn kapper dat ons bidden een re-actie is op een actie van God. Die actie van God is dat de HEERE zoveel zegt en belooft in Zijn Woord. Beloften van genade en vergeving der zonden. Als Luther bidden een re-actie noemt op een actie van God, dan hebben we daar een belangrijk geestelijk leerpunt voor het gebedsleven. Evenals hier bij Elia.

Het is goed om ons bidden bijvoorbeeld te beginnen met het lezen van een Psalm (Psalmen zijn vaak gebeden) of een ander deel van Gods Woord. Om daar vervolgens op door te gaan. Ons mee te laten nemen en daarop te antwoorden! Dan begin je dus niet bij je eigen noden of gevoelens, maar bij de beloften van God in Zijn Woord.

Antwoorden

Wat is bidden? Ja, het is iets vragen aan de Heere. Het is ook spreken met de Heere. Ook danken, enzovoort. Maar hier leren wij dat het vooral is: antwoorden. Waarop antwoorden? Antwoorden op het Woord van God! Antwoord geven op Gods beloften. Zoals Elia in zijn bidden terugvalt op wat de HEERE tegen hem heeft gezegd. Op de belofte van God: Ik zal. Dit is een gelovig gebed. Door het rechtvaardigend geloof.

Zulk bidden is niet een verlanglijstje: Geef me dit, geef me dat. En dan ergens in dat rijtje ook nog de vraag: geef ons regen. Nee, hij pleit op Gods belofte. Dat Hij regen zal geven. Hij geeft antwoord op het Woord. Misschien zegt u: de Heere verhoort mij niet. Kijk dan eens na of u misschien te veel alleen maar vraagt. Zonder de vinger bij het Woord te leggen. En geef de HEERE eens meer antwoord in uw bidden.

  • Antwoord op zijn beloften van genade.
  • Antwoord op Zijn beloften van vergeving van zonden.
  • Antwoord op zo vele beloften, die in Christus ja en amen zijn.

Nogmaals Luther. Hij zei over het bidden: Ik heb een zak vol beloften voor God leeggegooid.

Om Jezus' wil

Laten we Christus niet vergeten! Want ook al heeft Elia dan een belofte en ook al zijn er vele beloften in de Bijbel, toch hebben we helemaal geen recht op verhoring. Daarom is het zo belangrijk dat wij altijd bidden om Jezus’ wil. Niet uit gewoonte, maar met een oprecht hart. Zoals ook Elia dit gebed eerbiedig bidt. Dat blijkt uit zijn hele houding.

Elia beseft heel goed: Wij hebben de verhoring van het gebed om regen niet verdiend. De koning niet; het volk niet; en ikzelf niet. Integendeel, we hebben alles verbeurd en verzondigd. En toch bidt Elia. Eerbiedig. En gefundeerd. Wat een onverdiende genade.

Beeld: Renate Bleijenberg-van Leeuwen

Auteur

Ds. J.P. Nap

Volg ons lifestyle platform op instagram.