De vrucht van de Geest

De vrucht van de Geest

Jongbloed Vruchtdragen

Veel jonge mensen doen rond Pinksteren belijdenis van hun geloof. De betekenis van Pinksteren heeft alles te maken met de uitstorting van de Heilige Geest. Met Pinksteren begint een nieuwe periode in de heilsgeschiedenis. . Maar de vraag blijft: Wat betekent Pinksteren nu voor mij persoonlijk? Woont de Heilige Geest ook in mijn hart? Het ‘ja-woord’ op die vraag is nodig om belijdenis van je geloof te kunnen doen.

Toch is het niet genoeg om te weten dat je de Heere vreest en voor eeuwig gered bent. De Heere geeft ons als christen een duidelijke opdracht om van Hem te getuigen, niet alleen met onze woorden, maar ook met onze daden. Hij heeft daar ook een duidelijke richtlijn voor gegeven in Galaten 5:22 : ‘Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid.’

In ‘Vruchtdragen voor Hem’ gaat het heel concreet over je leven als christen, niet alleen in een bepaald kerkverband, maar ook naar buiten toe. Eén sinaasappel bestaat uit verschillende partjes. Paulus schrijft over de vrucht van de Geest in het enkelvoud. De verschillende negen partjes zijn de facetten die hij daarna apart benoemd. Zo is het ook met de vrucht van de Geest. Het is een ‘gave’ van de Heilige Geest en tegelijkertijd een ‘opgave’ om vanuit de gemeenschap met Christus als een levende rank vrucht te dragen.

Het boekje ‘Vruchtdragen voor Hem’ is vooral bedoeld voor jongeren (en ouderen) die worstelen met de vraag: ‘Hoe kan ik in mijn leven laten zien dat ik bij de Heere hoor en voor Hem wil leven?’ De facetten van de vrucht van de Geest, die in dit boek over de uitleg van Galaten 5:22 aan de orde komen, geven heel concreet aan wat je kunt doen en laten om hoe langer hoe meer op Christus te lijken. Zo zul je begrijpen dat het thema van dit boek gaat over de heiliging. De volle nadruk valt op het ’blijven in Christus’.

Ik denk dat dit boek voldoende stof aanreikt voor een bespreking op een lidmatenkring of een Bijbelstudie groep. Daarom heb ik aan ieder hoofdstuk een paar gespreksvragen toegevoegd.

Ik hoop van harte dat de thema’s die ik in dit boek aanreik velen zal aanmoedigen tot verder schriftonderzoek en verdieping in de kennis van het leven naar Gods wil.

Ds. C.G. Vreugdenhil

Contact

Jongbloed Media
jongbloedmedia.nl

Volg ons lifestyle platform op instagram.