Bijzondere schoolcarrière: ​een omweg als juiste route

Bijzondere schoolcarrière: ​een omweg als juiste route

spg-19228- Elizabeth Pronk-2 site

Of ze nu begonnen op het mbo en eindigden aan de universiteit óf met kader van start gingen en op het hbo uitkwamen, spijt hebben deze oud-studenten niet van hun wat ongebruikelijk schoolloopbaan.

Elizabeth Pronk-Post (28), URK

Werkzaam in de thuiszorg

„Op grond van de citotoetsen werd ik geschat op gl/tl: gemengd/theoretische leerweg. De enige andere leerling uit groep 8 die bij mij in de brugklas kwam, was Adriana. Wij werden vriendinnen en waren allebei ijverig. „Studiepiks”, zouden anderen gezegd hebben. We wilden gewoon altijd zo goed mogelijk presteren. Dat werd beloond. In leerjaar 2 mochten we naar de havo. Daar bleek het zo goed te gaan dat we in de tweede helft van dit jaar naar havo/vwo konden. Na het tweede leerjaar werd ik vlak voor de zomervakantie opgebeld. Ik mocht naar het vwo, mijn vriendin bleef op de havo. Ik was best boos, want ik wilde niet naar het vwo. Ik wist van mezelf dat me dat te veel zou worden. Er werd besloten dat ik in de tweede helft van leerjaar 3 terug mocht naar de havo, als het niet goed zou gaan. Daar is alleen nooit van gekomen. We kwamen erachter dat de havo-klas gewoon te vol zat. Als ik aan het derde leerjaar op het vwo terugdenk, weet ik dat ik er niet minder van ben geworden, maar ook niet veel wijzer. Mijn cijfers spraken boekdelen. Ik liep op mijn tenen en hoe ijverig ik ook was, ik scoorde bij veel vakken cijfers die niet hoger kwamen dan een 3. Bij de Engelse lees- en luistertoetsen bijvoorbeeld. De cijfers werden door de lerares altijd hardop van hoog naar laag voorgelezen. Op het laatst wist ik gewoon al dat mijn naam als laatste genoemd zou worden. Wat ik toen altijd vervelend vond, was hoe akelig je je kon voelen als andere leerlingen ook hoorden dat je telkens lage cijfers scoorde. Net alsof je er met de pet naar gooide. Na het derde leerjaar kozen Adriana en ik ervoor om maar weer snel terug te keren naar gl/tl. Daar voelden we ons thuis. We slaagden natuurlijk met vlag en wimpel. Zo hebben we op ieder niveau even meegedaan. Het leek wel een soort ‘snuffelstage’. Na de Pieter-Zandt gingen we samen naar het Hoornbeeck College in Kampen. We volgden daar met heel veel plezier de opleiding tot verpleegkundige. Ik was er stellig van overtuigd dat ik daarna verder zou leren voor hbo-verpleegkundige aan de Viaa te Zwolle. Maar in het laatste jaar van mijn opleiding kreeg ik verkering, waardoor ik al snel van gedachten veranderde. Ik ben na mijn opleiding gaan werken als verpleegkundige in verschillende ziekenhuizen en in een revalidatiecentrum. Nu werk ik in de thuiszorg. Wat ik graag zou willen meegeven aan studerende jongeren: Maak dankbaar gebruik van je ontvangen gaven en talenten en doe je studie of werk iedere dag in afhankelijkheid van de Heere.”

Lees het hele artikel in Terdege (nr. 25, 30 augustus 2022). In dit artikel vertellen ook Sam Wisse uit Kapelle, Malissa Klootwijk uit Hendrik-Ido-Ambacht en Robert Terlouw uit Capelle aan den IJssel over hun schoolloopbaan.

beeld: Tineke van der Eems

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Sandor van Leeuwen en Jeannette Wilbrink

Volg ons lifestyle platform op instagram.