Ze is nieuw, maar gaat over het traditionele leven: de Amerikaanse beweging van de ”tradwives”. Gekleed in bloemetjesjurken of met een ruitjesschort voor delen jonge vrouwen op sociale media van alles over hun leven als huisvrouw. Soms vertellen ze daarbij over de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. Waar komt de tradwifebeweging vandaan? En is er ook een Nederlandse variant?
„Ik wil eerst duidelijk maken wat de term tradwife betekent en wat de intentie achter mijn kanaal is”, vertelt Estee Williams in een video, die ze heeft vastgezet op haar YouTubekanaal. Gekleed in een jarenvijftigjurk met roze bloemen, vertelt ze over haar manier van leven. Ze heeft de keus gemaakt om een traditionele huisvrouw te zijn, terwijl haar man werkt en eerste kostwinner is. „Een tradwife zorgt voor haar man en gezin, maar dat maakt haar niet minder dan haar man”, legt Williams uit. „Ze heeft slechts een andere rol.”
Daarom deelt Williams tips om van twee inkomens naar één inkomen te gaan. Je ziet haar koken en het huis gezellig maken en in twee video’s deelt ze haar visie op het huwelijk. „Ik neem de voorkeuren van mijn man als uitgangspunt, bijvoorbeeld in welke kleding ik draag en in wat ik kook”, vertelt ze, opnieuw in roze, vintage kleding. Vanuit de Bijbel legt ze uit dat ze in alles trouw wil zijn aan haar man. „Daarom heb ik geen vriendschap met andere mannen, maar alleen met vriendinnen en onze families.”
Publieke identiteit
Estee Williams is slechts een van de tradwives. Zij baseert haar keuzes op de Bijbel, maar er zijn ook tradwives die geen religieuze achtergrond hebben. Williams draagt haar visie op genderrollen heel bewust uit, maar andere tradwives laten alleen zien hoe zij hun huis schoonhouden en gezellig maken. „Er zijn tradwives die letterlijk zeggen: „Zo zou je moeten leven”, en er zijn tradwives die daar niets over zeggen. Zij inspireren hun volgers met foto’s en filmpjes, zij gedragen zich meer als influencers”, legt Mariecke van den Berg uit. Als theoloog aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft ze gender en religie als onderzoeksterrein. „Anders dan de meeste huisvrouwen, weten tradwives een heel duidelijke publieke identiteit te plakken aan hun werk thuis. En dat brengt iets teweeg op sociale media.”
Dat blijkt alleen al op het Instagramaccount van Terdege. Een kort berichtje over dit artikel maakt heel verschillende reacties los. Sommige vrouwen vinden het heel leuk om de tradwives online te volgen, maar een ander vindt dat deze dames zichzelf te veel als ”de goede vrouw” zien. Meerdere moeders geven aan meer rust en meer tijd met de kinderen te willen, terwijl een ander merkt dat ze ”werken met haar hoofd” erg nodig heeft. Sommigen zijn door de inspirerende beelden meer zelf gaan bakken, terwijl anderen al moe worden van het zien van al die handgemaakte producten.
Lees het hele artikel over tradwives in Terdege (nr. 8, 14 januari 2025). Een los nummer van Terdege is te bestellen in onze shop.
beeld: Renate Bleijenberg-van Leeuwen